Legoland

Entrén!

Efter vad som kändes som världens längsta vinter bestämde vi oss för att dra iväg. Inte alla, det är ett för stort äventyr, men fyra av oss. Minsta lilla fick stanna hemma, det tre största också. Valet föll på Legoland i Danmark.

Danmark är verkligen härligt.

Jag har varit där som vuxen flera gånger förr med de barn som nu är för gamla för att riktigt uppskatta det. Varje gång har vi varit mycket nöjda med vistelsen.

Vi bokade allt via nätet och så en fredag i påsktid gav vi oss av. Jag som är van att bila ock älskar det propsade på att vi skulle ha med oss egen färdkost. Jag gillar inte att köpa godis, läsk och annat skräpigt på bensinmackar längs med vägen. Jag gillar att förbereda mackor hemma, ha kylda flaskor med saft och vatten och frukt med i en kylväska. Billigare blir det också.

När jag var liten bilade vi alltid till Spanien, det tog tre dagar minst och vi hade med oss frysta mjölktetror (som kylklampar), Skogaholmslimpmackor med stekt falukorv och ägg och allt möjligt som mamma hittade på.

Detta gjorde vi för att spara pengar men jag tycker det ger resan en extra dimension faktiskt. Det känns bra helt enkelt.

Edgar gillar den lite stillsammare stilen

Vi hade bokat hotell i Kolding, en stad ca 30 minuter med bil ifrån Billund där Legoland ligger. Resan dit med några stopp för tankning och annat tog ungefär tio timmar. Vi landade på hotellet och var så trötta att middagen fick bli roomservice. Det var en helt OK bakfylla men inte värt priset. Men som sagt det fanns ingen ork att besöka en restaurang.

Killarna var taggade, de är fyra respektive fem år och de kunde knappt somna på kvällen. De ville till legot NU!

På lördagsmorgonen åt vi på hotellet., frukost ingick i priset. Det var inte heller det det bästa jag varit med om men killarna var nöjda. det fanns Nutella och vitt bröd. Maken och jag försökte grunda lite med äggröra, bacon och några korvar.

Väl på Legoland steg spänningen, det var ganska mycket folk, vi hade missat att det var påskhelg och trott att vi skulle vara i princip ensamma. Vi var där strax innan öppning men det gjorde inget att vänta. Personalen går omkring och skojar med barnen så de har inte tråkigt.

Frank gillade båtarna med sightseeing.

Maken hade också varit på detta ställe tidigare men som barn, mycket hade ändrats sedan dess, även jag upptäckte nya saker. Vi började med att titta på ”städerna” och gick sedan vidare mot åkattraktionerna. Jag hade en vag aning om vad som skulle falla pojkarna i smaken. Vi började med att åka ett litet tåg som tar en runt en stor del av stället, ganska bra om man vill ha en överblick innan man ger sig hän på riktigt.

Äldste killen gick all in men lillebror var mer försiktig. Han tittar gärna på men vill inte delta.

Vi hann på sju och en halv timme med nästan hela parken. Vi gick en halvtimme innan de stängde och det var precis lagom för oss.

Tillbaka i Kolding bestämde vi oss för att gå ut och äta, hotellet hade inte levererat matmässigt om man säger så och nu var vi sugna på god mat. Vi såg en mexikansk restaurant som låg nära och gick dit. Killarna var väldigt trötta men de lyckades äta en hel del nachos iallafall och dricka minst en Coca-Cola var innan maten kom in. Jag tog för ovanlighetens skull en Frozen Margarita för att känna av den Mexikanska pulsen.

Vi fick skynda oss hem genom den lilla stan för killarna var övertrötta. De somnade snabbt i sina sängar och vi vuxna fick vår första lugna natt på kanske….fem år. Bara DET gjorde resan värd allt besvär och alla pengar!

Söndagen kom och vi var utvilade. Nu skulle vi ge järnet på Legoland för att sedan bränna hem vid klockan tolv tänkte vi. Jag är mycket för planering och talade om för maken vilka saker vi skulle göra (baserat på vad som fallit barnen i smaken dagen innan).

Yellow submarine

Inuti akvariet. på Atlantis

Vi hade fyra stopp alltså och så kanske äta lunch innan vi drog hem mot huvudstaden. Vi bockade av alla och fyllde på med lite mer där det var korta köer. Efter det hade vi bestämt att handla lite Lego, det gjorde vi också, lite för mycket kanske men vad tusan, är man där en gång var tionde år kan man lika gärna handla för mycket också!

Vi åker lilla Pariesrhjulet och skådar ut över allt Duplo.

Vi var nöjda men hungriga efter detta. Maken och jag resonerade oss fram till att lunch där kanske var den bästa lösningen på matproblemet. Så fick det bli, vi gick in på Saloonen och där fanns det LEGOPOMMES FRITES! Som jag hade utlovat hemma. Detta var den bästa maten på hela resan. Jag tog en pulled pork burgare och maken med tror jag. Jättegott och även barnen åt. Perfekt avslutning på vår kortsemester.

Legopommes frites

Bästa maten på hela resan! Pulled pork burgare.

Vi sade adjö till Legoland, gick sakta mot utgången och packade in oss i bilen. Vi sträckkörde hem och barnen sov gott från Jönköping och hela vägen hem. Maken och jag var trötta men nöjda. Vi kommer snart att göra om den resan tror jag, då kanske till och med de stora barnen får komma med….the more the merrier!

Vad kostade kalaset?

Jag tror vi räknade fram att resan, hotellet och två dagar på Legoland för två barn och två vuxna gick på ca 8000kronor. Då bokade vi med rabatt från Coop, förbeställde biljetter på nätet och försökte pressa pirset så gott det gick. Det är ganska mycket pengar för en så kort resa men vi tyckte det var värt det. Vi behövde komma bort ett tag och vi hade mycket trevligt allihopa. Mamma och pappa däremot fick kämpa desto mer, Tylla höll dem vakna hela lördagsnatten fick vi höra…

Hej då Legoland

Skriv din sökning ovan och tryck enter för att söka. Tryck escape för att avbryta.